Wiele przedmiotów codziennego użytku powstaÅ‚o nie w wyniku wieloletnich badaÅ„ i testów, a byÅ‚y prostym sposobem na zniwelowanie problemu. CaÅ‚kowity przypadek niejednokrotnie przyczynia siÄ™ do powstawania przedmiotów ksztaÅ‚tujÄ…cych kulturÄ™ danego kraju, a nawet regionu. Nie innÄ… historiÄ™ ma z pozoru banalny w swojej budowie przedmiot – Cajon. Z wyglÄ…du zwykÅ‚a skrzynka staÅ‚a siÄ™ bardzo popularnym instrumentem muzycznym używanym obecnie przez bardzo dużo muzyków na caÅ‚ym Å›wiecie.
Geneza przedmiotu nie jest do koÅ„ca jasna. Bardzo prawdopodobne jest że Cajon (z hiszpaÅ„skiego “skrzynia), przybyÅ‚ wraz z niewolnikami z Afryki Åšrodkowej i Zachodniej do kolonii w Ameryce PoÅ‚udniowej. Budowa klasycznego Cajonu jest bardzo prosta. Pierwotnie byÅ‚a to skrzynka z naciÄ…gniÄ™tymi z przodu strunami werblowymi. Na instrumencie gra siÄ™ siedzÄ…c okrakiem i uderzajÄ…c w jego przedniÄ… Å›ciankÄ™. Taka forma instrumentu powstaÅ‚a, ponieważ hiszpaÅ„skim niewolnikom zakazywano posiadania i używania jakichkolwiek instrumentów muzycznych. Cajon pozwalaÅ‚ obejść zakaz, ponieważ teoretycznie sÅ‚użyÅ‚ jako miejsce do siedzenia. Z biegem czasu wrósÅ‚ w lokalny folklor i zostaÅ‚ spopularyzowany przez muzyków flamenco. Obecnie kultura peruwiaÅ„ska i kubaÅ„ska jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zana z muzykÄ… generowanÄ… przez Cajony. Intrument w Europie zostaÅ‚ spopularyzowany przez peruwiaÅ„skiego kompozytora Paco de LucÃa i innych muzyków flamenco.